Sommerudflugt den 21 maj 2019 Til Thyborøn Kirke og Sea War Muserum i Thyborøn og Lemvig banen VLTJ

Så fik vi rundstykker og kaffe

Efter vi alle var blevet samlet op, gik turen til Thyborøn til den nye moderne Kirke, der have vi en guide der fortalte hun om at, den første kirke der blev bygget, oprindelig var et Kapel der blev bygget i 1908 ,den anden kirke kom i 1937 og blev bygget af muresten, men vejret sled meget på bygningen, så de blev revet ned for at få en ny kirke. Den nye kirke er udført i robuste og vejrbestandige materialer, og blev indviet i 2011 , klokketårnet fra 1969 blev bevaret og renoveret med en hvid betonsokkel og den er mekanisk betjent. I Kirken var en flot Altertavle som var lavet af kunstneren Niels Østergaard fra Olsker. Det er 5 meter høj og 3 meter bred. Det består af 43 bladguldsbelagte møbelplader og hedder ”Den signede dag” Den nye alterbord, som er udført i glas synes nærmest integret altertavlen. En flot døbefont er fra 1908 er flyttet med fra kirken før, og den er lavet i granit med udskæring, er skænket af en Stenhugger fra Nørresundby, Kirkebænkene er udført i lyst egetræ med røde læderhynder. Rosetterne fra de oprindelige kirkebænke er renoveret og monteret i børstede stålramme og isat gavlene i nye bænke. Kirkeskibene, Linjeskibet hedder Dannebrog er udført i træ og blev ophængt i 1908 det var da 150 år gammel skænket af Wille Søgård fra Lemvig. Fiskekutteren, hedder ”Anne-line” det var en gave til den i 2011 nybyggede kirke fra ”Broderkredsen Kirken er meget stor med flere rum der anvendes til konfirmandstue, menigheds sal, kapel og køkkenfacilliter, en flot kirke.

Efter rundvisning i kirken, kørte vi ned på havnen til restaurant Havneknejpen, hvor vi spiste en dejlig frokost. Her efter besøge vi Sea War Museum, hvor vi havde en Guide fra museet, der fortalte om de tusindvis ting af dykkerfund og dramatiske historier fra søkrigen i Nordsøen med hovedvægt på 1. Verdenskrig og kunne se en film om Jyllandsslaget. Vi sluttede med at køre ned om og se Mindeparken for Jyllandsslaget.

Herefter gik turen ned til Lemvig banen, hvor vi kørte med den gamle tog VLTJ. til Vemb Station, over Lemvig og med flere stopsteder, Da vi kom til Vemb, fik vi kaffe og kage og derefter gik turen hjemad.

Efter kaffen gik det hjemad efter en god dag.