Bustur til Rügen  2019

1. Dag. Vi startede kl. 600 fra Ikast over Isenvad til Kolt. Kørte til rastepladsen Skærup og fik morgenkaffe, så forsætter vi sydover, forbi Neumünster, Bad Segeberg og Lübeck til den gamle hansestad Wirmar. Der så vi de vigtigste seværdigheder ligger i den ældste del af byen. markedstorvet, det største i Nordtyskland. Her står rådhuset i klassicistisk stil, som blev bygget mellem 1817 og 1819. Ved pladsen findes også Wismars ældste verdslige bygning, Alter Schwede, og museet Schabbelhaus samt bygningen Wismar Wasserkunst, der oprindeligt var en cisterne med pumpeværk og fordelingsledninger til byens mange bryggerier. Det originale centrum er brosten belagt. Sidst på eftermiddagen går turen til Stralsund, hvor vi blev indkvarteret.

2. Dag. Vi gik en byrundtur i den gamle bydel. Murstenshuse, kirke og bymur. Eftermiddagen på egnen hånd. 3. Dag. Kørte vi en rundtur på Rügen, først til Putbus hvor vi tog toget (Rasende Roland – en smal spors bane fra 1800 år tallet) til Binz, hvor vi gik en tur ud på den lange bro og bagefter rundt i byen hvor vi spiste vores frokost, så kørte vi videre til Kalos von Prora – et enormt ferieanlæg og badehotel opført af nazisterne, bygget i årene 1936-39 som badehotel for arbejderklassen under idealet, at alle arbejdere havde ret til en ferie ved stranden. Otte identiske seks -etagers hotelblokke nåede at blive bygget, men aldrig taget i brug. Med plads til 20.000 gæster i 10.000 værelser. 4,5 km lang.

4. Dag. Vi til byen Greifwald, hvor vi havde en byvandring, med det store Handelstorv og mange smukke bygninger og Universitet med 10.000 elever. Vi kører videre til nord spidsen af øen Usedom, Besøger Peenemünde og ser resterne af Hitlers raket forsøg anlæg, hvor professor Wernher von Braun indledte de eksperimenter, som resulterede i raketvåbnene V1 og V2, der spredte død og ødelæggelse især over London, Peenemünde var udgangspunktet for hele rumraketforskningen.

5. Dag. Efter morgenmad kører vi hjem, når Kolt ved 16tiden, Ikast ved 17 tiden. Derefter Isenvad.