Sommerudflugt den 4 august 2022 Østerild vindmøllepark og Bulbjerg

Da vi alle var kommet med bussen, fik vi serveret kaffe og en rundstykke i bussen og klar til at køre nord på. Vi kørte op forbi bla. Nationalpark og hvor Kongens jagthytte var, men så dog kun lågen vi så, og fik et indblik hvor Thy lejren ligger.

Da vi kom til Klim kirke, fik vi en guide fra Naturstyrelsen med i bussen, som fortalte om det vi ville se og om fuglene,

Da vi kom til Bulbjerg som er et kalkklippe, fuglefjeld i Bulbjerg, hvor vi kunne bevæges os rundt omkring af stierne ,lidt barsk men interessant og et storslået natur

Vores middagsmad fik vi på Østerild Kro, hvor menu var : Krydder kam med stegte kartofler, rodfrugter og sauce. Dessert: Citronfromage, rigtig dejlig mad, Kroen har rødder tilbage til år 1710. hvor den fik status som Kgl. Privilegeret. En dejlig kro.

Bagefter forsatte vi til Vindmølleparken for at se og hører om Europas største vindmølle park, der er bygget et hus hvor man se og høre om forskellig om test centeret, men med udvidelsen af testcentret er det også blevet muligt at teste højere vindmøller, før udvidelsen teste man vindmøller på op til 250 meter i højden, målt fra jorden til øverste vingespids, efter udvidelsen, har det været muligt at teste, hav vindmøller op til 330 meter, på 5 af testpladser.

Derefter kørte vi hen og så Vejlerne, som betyder vadesteder for vandfuglene. Guiden stillede en kikket op med stativ, så man kunne se fuglene ude i vandet. Der var også et sted, hvor man kunne se de forskellige vandfugle der er udstoppet

Her efterkørte vi tilbage til byen Klim, hvor vi tog afsked med Guiden. Så kørte vi hjemad, vi sejlede med færgen”pinen” over sundet. Herefter drak vi vores eftermiddagskaffe med udsigt til Sallingsundbroen, derefter gik turen hjem. og slut på en dejlig dag.